«Прівєт, мене звать Маруся, а тебе?», — інтерв’ю з Артисткою Чуприненко

Маруся Чуприненко, вона ж Артистка Чуприненко — співачка, авторка пісень і віршів, а також акторка київського Малого театру. Маруся — справжня амбасадорка херсонського степу, а її пісні — документальні, вони про рідне, про дім, про любов, про людей навколо, тому і відгукуються у серцях слухачів.

У вересні концерт Артистки Чуприненко зібрав близько 300 людей на Сцені 6 у Національному центрі Олександра Довженка, а 17 листопада відбувся сольний концерт у музеї Івана Гончара. Цей концерт відрізнявся від попереднього — тут були лише вона, гітара, цифрове піаніно та 100 людей. 

Ми поговорили з Марусею про перші пісні та їхнє створення, співпрацю з гуртом NAZVA, про те, що турбує душу акторки та багато іншого.

Можливо, саме вам не вистачає душевності та ніжності Артистки Чуприненко, тож запрошуємо познайомитися!

Рання творчість та створення нового

Концерт Артистки Чуприненко, фото: Instagram/@rukavnebi

— Що надихнуло тебе на твою першу пісню та якою вона була?

Я вчилася грати на піаніно в музичній школі. У 8 класі я закончила музикалку і у мене лишався ще рік, бо після 9 класу я хотіла уїхать із села. Той рік треба було шось робить і я рішила на гітарі попробувать, у мене папа іграє на гітарі, і він так маму колись соблазнив. І я прихожу в музикальну школу і після серйозних творів на піаніно вчителька мені розказує, що нада перебори учить… Ну я подумала: «Шо це за прімітівний інструмент», — і ушла. Потім вчилась в Одесі і влюбилась в гітаріста. Такого дорослого, він носив довге волосся в хвостік, прямо референс із «Інтерв’ю з вампіром», оце Бред Пітт він. І він був гітаріст професіональний, в ресторанах іграв на гітарі. І я рішила, що гітара не такий дурацький інструмент, як я думала — научусь-ка я іграть сама собі. У мене є подруга Саша Міронова, і вона жила в Одесі, я жила в Одесі, і я часто приїжджала до неї ночувать, бо вона жила сама у будинку. І вот, я приїхала в якийсь із вечорів і кажу «Саша, я написала пісню». І там був тільки приспів, і я до сіх пор помню слова: 

«Хочеш, я дам тобі рахунок за кохання?
За всі поневіряння й непрощання
За весь розбитий посуд, за вечері
І за зачинені тобою двері.
Я дам тобі рахунок за спокусу
За всі мої сердечні землетруси
За всі твої якісь там ночі
За мої очі
Давай
Я випишу рахунок за кохання»

Після цього дуже довго не писала пісні, декілька років. Написала тільки один цей приспів, і він був українською мовою, при тому, що в Одесі я спілкувалася російською, і з Сашою ми говорили російською і читали російською вірші тоді, але от ця пісня була написана українською. Потім уже в університеті я почала більше писати. Деякі з пісень були російською, деякі українською. А ця вобщє така антідокументальна пєсня. Ну мені було 16 год, можна здєлать якусь скідочку. Про шо ще писать? Рахунок за кохання…

— Створення якої пісні забрало в тебе найбільше ресурсу — часу, емоцій, можливо і чогось матеріального?

Є пісні, які пишуться цілісно, за один прісєст, є, які довго вихажуються, є просто спочатку, як ідея. Наприклад пісня про пірата це була спочатку ідея, довго вона туди-сюди мусолилася і я довго не могла понять що з нею робить, і потім вона якось склалася. Пісня про верблюда — вона довго доволі вихажувалась — був приспів і більше нічого. Напевно, кожна найсвіжіша пісня вимагає від мене найбільше сердечних якихось сил, бо вона найболючіша. Зараз я написала пісню декілька днів назад, от вона для мене найболючіша, мені дуже больно. Це пісня-молитва. 

— З чого почати знайомство з Артисткою Чуприненко

— Я б напевно радила зайти на ютуб мій і подивитися відео, якісь лайви. Вот в лайвах воно напевно буде найчесніше в плані знайомства, бо одразу ти бачиш і подачу, і про що. Або наприклад можна послухати пісню «Пісня» і «Нравишся», шоб понять, шо це і так, і так. Мені здається, що це різні якісь пісні, і вони показують якийсь об’єм.

Чому Аристка Чуприненко — саме Артистка Чуприненко

— Чи думала ти над іншим сценічним ім’ям? 

— Якби я робила проєкт з гуртом — ми трошки пробували, це дуже складно, я поки не можу це вигребсти — зробити і записати цю музику як гурт. Ми б називалися «Свято радості і любові». Я так інколи на концертах кажу, що “З вами була Артистка Чуприненко, Паша, Тіма, а разом ми — Свято радості і любові». Якби я робила елєктронну якусь музику, то у мене був би псевдонім «Ласка». Просто того, шо це саме лучше слово в мірє. Це слово — ласка… І тваринка дуже прикалдесна. 

Але я щаслива, що прізвище мого батька можна написать на грімьоркі. Я відчуваю в двох моментах таке приємне відчуття дивне, бо мої батьки дуже багато вклали в мене і дуже багато в чому собі відмовляли, щоб давать мені саму лучшу жизнь, на яку вони способні, і завжди в мене було відчуття, шо я не можу їм отплатить ніяк. Перший раз таке було в 19 році по-моєму, коли була прем’єра «Гуцулки Ксені» (фільм-мюзикл за мотивами однойменної оперети Ярослава Барнича) і вони поїхали в Херсон дивиться його в кінотеатр, оце в це утро: я в гуртожитку, утром просинаюсь, на ліжку лежу, і я прям помню цю картіну перед глазами — батьки мені дзвонять, кажуть, шо вони їдуть в Херсон з хрьосной. І оце було відчуття, шо я трошки можу їм віддать то, шо вони вклали. 

Ми нещодавно записувались для передачі «Вечір з Оленою Кравець» і от там була гримерка, де було написано «Артистка Чуприненко» і це було те саме відчуття вже.

Прізвище мого батька на грімьоркі — значить всьо не зря, значить не зря вони це все робили. 

— Що сформувало Артистку Чуприненко?

— Травми… Пережитий досвід, регіон, в якому я виросла, те, що я люблю поезію і час від часу читала багато поезії, зараз уже ні. Було і багато російськомовної поезії, з українських поетів мій улюблений — Тарас Мельничук. Це відчуття, коли ти читаєш і тобі здається, шо ти це сам написав. Це найкраще, шо може буть. Нелюбов до себе мене сформувала. Любов людей до мене, любов незнайомих людей і любов слухачів мене сформувала дуже. Якби не було людей, яким треба ця музика — я б не була Артисткою Чуприненко. Це все удівітєльно. І мені дуже страшно, шо в якийсь момент я проснусь, а цього нема. Це шось, шо мені дуже дороге, ну тобто, хтось. Мої слухачі мені дуже дорогі і всігда боїшся втратить те, шо тобі дороге.

— Як ти створюєш свої пісні?

— З Божой поміччю. Найгірше, що може сказать поет — це те, шо він сам може все написать. Іногда получається, а іногда сидиш — і не получається. У мене є якийсь зародок пісні, і багато таких. От є пісні, які просто заканчуються і ти не можеш нічого з ними зробить. У тебе є вот тільки ембріон і викидиш, і ти не можеш його виходить. А є сразу, що сємєчку кидаєш і все, воно сразу росте. Найкращий процес — коли Бог пише пєсні. Це коли ти даже не знаєш, про шо це буде і просто начинаєш писать перший рядо якийсь, і він може вобщє бути не про то, і потом воно просто виходе, виходе, виходе, виходе і доходить до чогось. 

— А яку пісню ти так написала?

— Багато. От пісня «Пісня» так написана. Я не думала, шо нада написать про своє сумління, бо вона про все. Вона про думки, які гризли мене в той травень 2022 року. Бо в мами був день народження, і вона в окупації, і я в Братиславі сидю, в гуртожитку, і я не понімаю, шо робить. Це все якось вилилось в текст. Або оцей вірш мій, його ніхто ніде не побаче і не найде ніколи в жизні, тоже про батьків і він начинається дуже простою фразою: «Світ звужується до кончіка шарікової ручки», а потом про окупацію. Пісня «Нравишся» тоже так написана. Там теж якісь чесні переживання.

— Як би ти описала свої пісні? 

— Кромє документальних… Я жанр придумала! Мені б цікаво було, як інші люди можуть охарактеризувать ці пісні. Бо я роблю все для цього: я їх пишу, я їх граю, а ви вже характерізуйте. Хочу, шоб охарактеризували словом «ульот». Дуже багато уваги ти цьому приділяєш. Сначала ти їх написав, потом зіграв, а потом давай ще подумаєм  — які вони. Це саме ужасне — писать ці пресрелізи, якось охарактеризувать. Лайв осіннього концерту вийде, коли зробим пресреліз і відправим. Це всьо, шо нас останавлює.

Артистка Чуприненко та поезія

— Ти згадувала про вірші. Нещодавно був вечір «Ми діти — ми квіти», де ти читала свої. Яка для тебе різниця між читанням віршів і співанням пісень?

— Може через те, шо в мене зараз більше досвіду в пісні, я чуствую себе більш упевненою в ній, зручніше, і тобі є на шо спертись, бо в тебе є мелодійний супровід якийсь, і він заповнює все. А вірш коли читаєш, то це досить пусто, якось вірші складніше читать. І вобщє читання вголос віршів це таке неоднозначне — мені не всігда хочеться слухать вірші. Мені нравиться їх читать. 

— Чи була колись ідея видати власну збірку поезії?

— Я б дуже хотіла колись видати збірку. Нещодавно мені дєвочка запропонувала це — у неї є своє маленьке видавництво, но воно мені не понравилось… І це не то, шо це якісь погані збірки, просто це не мій якийсь формат, але у мене і недостатньо віршів на таку повнорозмірну, щоб там було сто листочків і груба палітурка тверда. А мій вірш буде в «смт суржик» (літературний зін з текстами суржиком) в другому випуску. 

Концерти Артистки Чуприненко

— Також щодо виступів: тобі комфортніше виступати у якомусь камерному просторі, де всі «свої», які прийшли заради концерту Артистки Чуприненко чи навпаки, коли це простір, де не всі знають, хто ти, наприклад, як на нещодавній «пожежі»? («пожежа» — культурні вечірки у Києві)

— Це дивлячись від того, скільки сил і азарта у мене є, азарт більше в тому, коли ти знайомишся з новими людьми, коли люди дізнаються про тебе, але інколи мені хочеться і побути з людьми, які тебе знають і перед якими не нада стараться. Хоча з ними ніби з’являється відповідальність їх не підвести, того шо вони вже знають, як буває харашо. Вдруг їм в цей раз не буде так харашо і мені хочеться, шоб їм було харашо, бо я їх дуже люблю. Але в сольних концертах іще лучше, шо ти трошки більше маєш відповідальності за організацію і трошки впевненіший в цьому, а на запрошуваних ти не знаєш, чого ждать. 

— Наскільки відрізняються для тебе такі виступи?

— Бувають різні дуже концерти. Буває концерт, на якому ти весь виступ тянешся до людей, а люди тянуться до тебе і не відбувається оцього сліянія. Буває концерт, от як цей у вересні: я дуже переживала, бо це дуже багато людей і я боялась, що вдруг у мене не хвате сил на нього, захопить усі ці 300 людей. А я вийшла — і воно так легко, кажеця, шо люди ці ждуть, що ти будеш їх щас захоплювать, вони вже відкриті, вони вже захоплені, вони вже з тобою. Було супер легко, просто так случається. Один раз було таке відчуття: тоже було більше 300 людей і це були іностранці, хоч вони даже ніколи не чули ці пісні, але відчуття було те саме — було дуже легко. 

— Що це був за виступ?

На відкритті документального кінофестивалю якось виступала в Будапешті. А буває, шо сольнік, вроді всі прийшли твої ментальні друзья, а шось не случаєця. 

— Розкажи про якусь ситуацію з концерту, яка запам’яталася та засіла в душу. Можливо, якийсь спогад приємний з глядачем чи слухачем?

— Колись у Мюнхені у мене був концерт і на нього прийшло дуже багато українців і я співала з двома музикантами-іноземцями, вони підігравали. І я в якийсь момент співаю, і одна дівчина так сильно розплакалася, а мені дуже часто хочеться обнять слухачів. Я понімаю, шо я не можу всіх обнять, і в цей момент я дозволила собі положить гітару і підійти до неї і обнять її. І це дуже якось важний момент, хороший. Ще дуже важний для мене момент — коли ми з Тарасом співали пісню «Нравишся». Це народилося так раптово для нас: ми говорили просто в парку, сиділи снідали. Тарас грає на піаніно трошки і я запитала, чи не хоче він зі мною заспівать якусь пісню. І це дуже-дуже для нас якось важливо. Дуже ульотно.

Маруся Чуприненко, Тарас Федоренко на фестивалі Лесі Квартиринки
Маруся і Тарас, фото: Instagram/@society_masaity

І ще важний момент був влітку 2022 року. У мене мав бути концерт 26 лютого (2022 року). І його не було звісно. Ми його перенесли на 26 червня. Я приїхала тоді на тиждень, я була в Німеччині, і приїхала для цього концерту. На цей концерт приїхала моя тітка з Одеси, з братом. І тітка подзвонила мамі по відеозв’язку і вона дивилась цей концерт по відеозв’язку. Дивовижний був момент, коли в Берліні ми грали пісню «Легко» з симфонічним оркестром. Я скинула хлопцям пісню, вони сказали, що зроблять аранжування, і я не чула до дня концерту його. Тільки в день концерту в нас мали бути репетиції. Я приходжу на неї, і мені кажуть: «Ну, грай і ми покажем, шо в нас є». Я начинаю грать ще з одним хлопцем-німцем, він грав на гітарі, я співаю, ми репетирували до того і от ми починаєм грать, тут весь цей симфонічний оркестр начинає іграть, а я не можу співать із-за того, шо я реву. Просто я не можу видать слова, і я понімаю, як це глупо, потому шо людям нада зіграть зі мною прорєпєтірувать щас, а я не можу прорєпєтірувать з ними, того шо я плачу. І я в шокі от того, як це красіво. Там дуже гарне аранжування, вони дуже гарно придумали. Це був просто якийсь шок…

«Феєрія». Про співпрацю з гуртом NAZVA

— Як народилася співпраця з NAZVA?

— Вони самі луччі вопщє, мої любімчіки. Ми познайомилися з ними влітку, але я до того ще знала їх, захоплювалась ними. Дуже подобається їхній формат музичний і як люди вони імпонують мені. Вони якось звернули увагу і на мою творчість. Ми обмінялись уваженієм друг друга на професійній сцені. Потім NAZVA запросили мене у Львів на концерт, як разогрєв. В цей момент вони писали альбом співпраць («ГУРМА»). В один з днів Павло (Павло Гоц, учасник гурту NAZVA) написав мені ідею цієї пісні, скинув їхню демку і дав технічне завдання — якщо мені є що сказати про це отак, в такому форматі, то чи могла б я це зробити. Це довгий був доволі процес, як для мене, тому що я зазвичай дуже швидко щось роблю, якщо треба. Тут я просто не могла знайти правильний формат, я писала декілька варіантів про проблеми, про те що мене гризе в творчій цій сфері. Я писала про це в поетичному форматі, з римами і воно було шото не те, і я потім понімаю: «Канєшно, коли ти рядом з Лесею Українкою питаєшся сложить свої слова в риму, получається правда не очінь, да, давай будем чесні. Конкуренцію ти не можеш їй сложить». Але це — не повод замолчать, того я написала такий монолог, просто щирий, отак, як він народився. Пішла в свій світ. 

Мені дуже подобається ця думка про те, що якщо б ми думали про те, скільки разів на світі люди молилися чи казали фразу «я люблю тебе», то ніхто б більше цього не говорив. Але коли ви в цей момент кажете фразу «я люблю тебе» або коли ви в цей момент молитеся — ніхто цього не робив, кромі вас. От в цю конкретну секунду, так, як ви це робите. І це трошки облігчає вобщє ситуацію.

І їм сподобалося, і я поїхала до них записатися. Мені дуже подобається ця пісня. Є дуже інтєрєсна інсайдерська інформація. Якийсь мій інсайт. Там на  студії ми слухали декілька їхніх пісень, які вони робили, і послухали пєсню з renie cares («Заведу тебе»). І це дуже красива пісня! І Іра (солістка гурту renie cares) там дуже гарно розкривається і дуже гарно вона зроблена, сама ця композиція. Короче, я була в шокі і така зла — чого я должна буть опять такой іронічной жосткой артісткой, я хочу буть тоже співачкой, нєжной і романтічной співачкой, а не отакою вот. І після цього ми зустрілися з Вікою Гоц — дружиною Павла у Львові і я їй кажу-розказую: «Оце я послухала пєсню їхню з renie cares, це така класна пєсня, а в мене не така класна пєсня!» А вона каже: «Представляєш, Tember Blanche тоже мені сказали, що їм не нравиться їхня пєсня так сильно, як їм нравиться пєсня з Мариною Круть, вони б хотіли тоже шоб вони не були такими нєжними, шоб до них не ставилися в таком нєжном амплуа, а шоб вони показали себе з такой трікстерськой новой точкі зрєнія». І в цей момент подумала: «Божечки, це ж правда ми всігда якісь недовольні тим, шо в нас є». І я після цього так полюбила «Феєрію» і для мене це тепер сама лучша пєсня. Вона така качова, вона така драйвова, афігєнна. Я дуже люблю цей альбом. Я мамі присилала послухать і її дві любімі пєсні це «Феєрія» канєшно і «Осінь» їй дуже нравиться. 

— З якими б ще артистками чи артистками ти б хотіла створити поспівпрацювати?

— З Джамалою, Курганом і Агрегатом, Блумс Кордою, Лівінстоном і Київською камератою, або з національним симфонічним оркестром було б супер.

Що турбує акторську душу Марусі Чуприненко

Вистава «Пісні Полісся», фото: Instagram/@maly_teatr

— Чому саме акторка? Як ти дійшла до вступу у Карпенка?

— Мене Боженька привів. Це правда. В дєтстві я хотіла буть Аллой Пугачовой. Я вдівалась в неї. Новогодня якась фотографія, де я на бильці дивана отам зверху, знизу сидять усі родичі, а зверху я в шляпі чорній і в колготкі звязаній на шиї, і шось мені казалось шо це як Алла Пугачова. Чорна така колготка. І тонкій шарф. Я і зараз не можу нічого поганого про неї сказать. Поети, яких я любила, вони не стали для мене поганими. Я їх не читаю зараз і не можу читать, але я їм не сказала: «Фу! Вон із мого серця! Ніколи більше!» Це якось так, трошки подло, коли ти людину, яку ти любиш або щось, що ти любиш і потім кажеш цьому: «Фу! Я тебе не люблю». Понятно, шо я не можу дозволить собі слухать це і не хочу слухати це чи читати це, воно вже є, ну то всьо вже.

— Яка твоя улюблена акторська робота?

— Недавно я грала в студентській роботі жінку в депресії, яка в кінці покончила жизнь самоубійством і мені ніколи не було так легко це робить. Режисер нічо почті не об’ясняв, тільки казав: «От дуже харашо, дуже харашо. То шо надо!» 

Мені дуже подобається те, що я зараз роблю в «Піснях Полісся» (вистава Малого театру, прем’єра відбулася 18 листопада), там купа ще роботи акторської, внутрішньої якоїсь, але це класно, дуже інтєрєсно нарізать перса (персонажа). Я там граю трьох разних бабок, у мене такі ролі. І вони дуже різні.

— Що тебе дратує, а що навпаки подобається у роботі акторкою?

— Ви слухали пєсню «Феєрія»? От все, шо мене дратує в роботі акторкою там є. Ну є таке, коли до тебе ставляться, як до акторки, а не як до людини. У житті. Коли тобі кажуть: «Ну це ж істєріки, це ж актьори» або «Перестань іграть сцену». Це ужасно, це саме ужасне, шо можна сказать. А подобається найбільше те, шо жодна вистава не може бути двічі однакова. Цим і концерти мені подобаються. Двічі однакової зіграної пісні не буває. Мені дуже важливо те, шо я відчуваю всередині, наприклад, є пєсня про Помпеї і там тєкст про те, шо «побудь зі мною у цьому танці — стань мені партнером, а не суддею». І я в суботу грала у Львові на концерті і весь час думала про Влада Яму і «Танці з зірками». Для мене це класно і інтєрєсно, я до того не думала про це, я цим поділилася з людьми. І цікаво, шо жодного разу ти не можеш відчувати це однаково, завжди шось нове, у тебе з’являється в цьому, і у виставі теж кожен раз шось відбувається нове, ти відчуваєш, шо це якийсь процес новий, це нові глядачі, нове місце, новий день. Тектонічні плити рухаються і ти відчуваєш цей рух.